SELAMAT DATANG
Selamat datanf di lapak MAKRIFATBUSINESS untuk order bisa melalui marketipace Shopee Tokopedia Bukalapak Lazada dengan nama lapak makrifatbusiness atau order via WA 08123489038 email : imronpribadi1972@gmail.com

Cari Disini

Translate


Kamis, 23 September 2010

Syeikh Muhammad Al-Amin Asy-Syinqithi, Pakar Dalam Ilmu Tafsir


Jumat, Mei 02, 2008

Syeikh Muhammad Al-Amin Asy-Syinqithi, Pakar Dalam Ilmu Tafsir

Syeikh Muhammad Al-Amin Asy-Syinqithi dilahirkan pada tahun 1325 H/1897 M. Ketika berumur 10 tahun, beliau telah menghafal Al-Qur’an di bawah bimbingan pamannya, Asy-Syaikh Abdullah bin Muhammad Al-Mukhtar Bin Ibrahim Bin Ahmad Nuh Al-Ja’ni.
Syaikh Muhammad Al-Amin belajar tajwid dan menulis khat Ustmani dengan saudara sepupunya, Syaikh Muhammad Bin Ahmad Bin Muhammad Al-Mukhtar. Beliau juga belajar kepada bibinya mengenai dasar-dasar tata bahasa Arab seperti Al-Ajurumiyah, Sirah Nabi Muhammad shalallahu ‘alaihi wassalam, dan sejarah nasab bangsa Arab.
Adapun bidang pengetahuan yang lainnya seperti ilmu fiqih, tafsir, hadist, tata bahasa Arab, ushul fiqih, dan syair, Asy-Syaikh belajar kepada beberapa ulama terkenal di negerinya dan mereka semua dari suku Al-Ja’ni, di antaranya adalah: Syaikh Muhammad Bin Salih (lebih dikenal dengan nama Ibnu Ahmad Al-Afram), Syaikh Ahmad Al-Afram Bin Muhammad Al-Mukhtar, Syaikh Ahmad Bin Umar, Syaikh Ahmad Bin Mud, Syaikh Muhammad An-Nimah Bin Zaidan, dan Syaikh Ahmad Fal bin Audah.
Syaikh Muhammad Al-Amin telah menyelesaikan dalam mengajar tafsir Al-Qur’anul Karim dua kali di Masjid Nabawi. Karena banyaknya murid beliau, maka tidak dapat diketahui siapa saja mereka. Namun, yang bisa disebutkan di sini, antara lain:
1. Syaikh Abdul Aziz Bin Baz tetap menghadiri pelajaran beliau dalam tafsir di Masjid Nabawi ketika beliau sebagai kepala Universitas Islam.
2. Syaikh Atiyah Muhammad Salim, salah satu yang menyelesaikan tulisan Syaikh Muhammad Al-Amin (sepeninggal beliau) berjudul tafsir Adwa Al-Bayan.
3. Syaikh Bakr Bin Abdullah Abu Zaid.
4. Putranya, Syaikh Abdullah Bin Muhammad Al-Amin Asy Syinqithi.
5. Putranya, Syaikh Muhammad Al-Mukhtar Bin Muhammad Al-Amin Asy Syinqithi.
Syaikh telah menulis kitab-kitab yang masyhur dengan segenap tenaga dan kemampuan sebagai bukti amalan beliau, kejelasan atas nasihat dan metodologi yang beliau gunakan, dan kemurnian pemikiran yang terang, serta sepanjang ketelitian atas tata bahasa Arab. Berikut adalah beberapa kitab yang beliau tulis:
1. Adwa Al-Bayan fi Idhah Al-Qur’an bil Quran
2. Adab Al-Bath wal Munatharah
3. Daf’u Iham Al-Idhtirab ‘an Ai Al-Kitab
4. Alfiyah fil Mantiq
5. Khalis Al-Jaman fi Zikr Ansab Bani Adnan
6. Man’u Jawaz Al-Majaz fil Munazzal lit Ta’abbud wal I’jaz
7. Mudzakhirah Ushul Al-Fiqih
8. Manhaj Ayat Al-Asma wa Sifat
9. Rajz fi Fura’ Madzhab Malik Yakhtas bil ‘Uqad min Al-Buya’ wa Ruhan 10. Syarah Maraqi As-Saud
11. Nadzm fil Fara’id
Adapun akhlaqnya, beliau adalah sosok ulama yang mengamalkan ilmunya. Beliau tidak pernah membiarkan orang membuat fitnah di majelis beliau. Beliau begitu mulia dan tidak menghiraukan godaan dunia yang datang kepadanya. Beliau jujur dalam berbicara, bersikap adil, dan tidak segan mengubah pendapat beliau jika ternyata dalil berbicara lain.
Syaikh sendiri paham akan pentingnya dalam mencari ilmu. Beliau memandang bahwa ilmu hanya merupakan perantara (alat). Adapun intinya adalah Kitabullah itu sendiri.
Seseorang yang telah lama belajar kepada beliau memberikan kesaksian bahwa ilmu beliau tentang Kitabullah sangat kuat dan luas. Apabila seseorang bertanya kepadanya tentang sebuah ayat, ketika itu juga beliau akan menjelaskan dengan ayat sebelum dan sesudahnya. Demikianlah Asy Syaikh Muhammad Al-Amin Asy Syinqithi, semoga Allah merahmati beliau.
Beliau meninggal pada tahun 1393 H/ 1972 M.

Rabu, Februari 13, 2008

Kenangan Bersama Syuaib al-Arnauth

Sesampainya saya dan rakan-rakan di Jordan penghujung tahun 1996, kami sibuk diberi taklimat tentang keadaan di sana oleh para ‘senior’. Bermula daripada cara mendaftar subjek hinggalah kepada cara mendapatkan bekalan makanan di kedai, semuanya diceritakan kepada kami. Termasuk juga kami dibawa melawat tempat-tempat menarik dan bersejarah. Tapi saya tidak pernah tahu bahawa di Jordan terdapat seorang alim yang berpengalaman khususnya dalam bidang hadith. Mungkin maklumat itu tidak penting atau mungkin kerana kami baru saja sampai, nak berkomunikasi pun masih merangkak-rangkak, bagaimana pula nak menghadiri kuliah seorang syeikh hadith?

Sebelum mengenali Syuaib al Arnaouth dan menghadiri kelasnya, saya tidak memandang serius ilmu hadith walaupun telah mengambil subjek Ulum Hadith di universiti. Sikap saya masih sama seperti sewaktu di sekolah dahulu, tak peduli siapa yang meriwayatkan hadith, asalkan penulis menyebutnya sebagai hadith, saya pun akan menyebutnya sebagai hadith. Buku-buku hadith pun dibeli tanpa memperdulikan adakah buku tersebut telah disemak (tahqiq) isi kandungannya dan dikaji kesahihan hadith-hadith di dalamnya.

Akhirnya, didorong oleh beberapa orang senior yang telah pun mengecap ‘kemanisan’ ilmu hadith, saya mula mengenali Syuaib al Arnaouth dan menghadiri kuliahnya di Amman. Kelasnya diadakah sebanyak 2 kali seminggu. Beliau mengajar Tafsir al Qurthubi dan Subul al Salam. Lama kelamaan, makin ramai rakan-rakan yang mula menunjukkan minat. Kami sama-sama akan menaiki bas, sampai sahaja di Amman, terpaksa naik teksi untuk sampai ke rumah tempat Syeikh Syuaib mengadakan kuliahnya. Terasa macam mengembara mencari hadith…tapi sudah pasti la menaiki bas dan teksi serta singgah pula makan minum kat tepi jalan amat berbeza dengan ulama silam yang menaiki tunggangan dan merentas gurun dan padang pasir.

Syeikh Syuaib orangnya besar…berketurunan Albania. Ada orang kata dia gemuk, tapi istilah yang sesuai ialah besar. Muka nampak serius je masa mula2 sampai ke tempat kuliah. Rambutnya dah putih begitu juga janggutnya. Janggutnya tak tebal sangat, nipis pun tak nipis tapi tak le panjang macam syeikh2 dari Tanah Arab yang lain. Suka pakai jubah dan beliau pernah menyebut bahawa beliau juga mahu memakai pakaian lain, tetapi bentuk badannya sesuai dengan jubah sahaja. Memakai kopiah putih tapi tak pernah memaksa atau menyuruh murid2nya memakai pakaian seperti beliau. Sehinggakan muridnya yang paling lama belajar dengannya pun memakai pakaian mengikut kesesuaian sahaja.

Beliau mengadakan kuliah itu di rumah anaknya dan ruang tamu akan dipenuhi dengan pelajar daripada pelbagai bangsa dan kebanyakannya orang Arab. Apa yang pelik ialah beliau tidak akan duduk berseorangan di hadapan (seperti kelaziman kelas-kelas pengajian), tetapi beliau akan duduk bersama siapa sahaja yang ingin duduk di sebelahnya kerana terdapat lebih daripada satu tempat duduk di hadapan ruang tamu. Kadang-kadang ramai pulak yang duduk di hadapan dan semuanya berjubah, mungkin orang yang baru pertama kali datang akan tertanya-tanya…’mana satu Syeikh Syuaib?’.

Beliau seorang yang suka bergurau senda dan tidak terlalu serius. Dan beliau akan memberi peluang seluas-luasnya bagi sesiapa sahaja yang ingin bertanya atau memberikan pendapat. Kadang-kadang sesama murid hangat berbincang, beliau akan melihat dan tersenyum saja. Kalau nak dikatakan kelakar, memang kelakar. Lawaknya juga banyak versi dan banyak topik. Selalu juga beliau bercerita tentang kehidupannya di zaman kanak-kanak dan remaja.

Amat sukar untuk mendengar beliau mengutuk atau menghentam mana-mana ulama. Kalau ingin dinyatakan kesalahan pun dalam keadaan penuh adab dan ilmiah. Pernah beliau menceritakan pengalamannya menegur seorang alim lalu saya bertanya kepada beliau (selepas tamat kuliah) dan meneka nama orang alim itu. Beliau hanya tersenyum.

Siri 2
Setelah mengenali beliau, barulah saya mula mencari, membeli dan membaca buku-buku yang beliau kaji (tahqiq). Tak sangka pulak, inikah syeikh yang buat kuliah di Amman tu? Macam tak percaya pulak. Bukannya apa, mula-mula saya dan rakan-rakan menyangka kuliah tersebut hanyalah dari seorang alim biasa yang tidak dikenali. Rupa-rupanya beliau amat dikenali dalam kalangan ahli akademik dan bukunya juga popular di rantau Arab. Pernah saya berbincang dengan seorang pensyarah bahasa, beliau bertanya kepada saya, ‘dari mana kamu ambil pendapat ini?’ (pendapat saya berlainan dengan pendapat pensyarah tersebut). Apabila disebut nama Syuaib al Arnaouth, terus pensyarah tersebut ‘cool down’. Kata pensyarah itu, ‘saya mempunyai pendapat tersendiri dan pendapat Syuaib al Arnaouth juga kuat, Syuaib al Arnaouth adalah orang yang paling berilmu di Jordan’. Terkejut juga saya dibuatnya. Biasalah tu, orang alim menghormati orang alim.

Kalau ada pelajar-pelajarnya bertanya tentang hadith, selalunya beliau akan menjawab secara spontan berdasarkan ingatannya. Beliau pernah menegaskan bahawa ilmu hadith adalah berdasarkan pengalaman. Beliau sendiri tidak ingat seratus-peratus hadith seperti tertulis dalam buku berserta nombor dan susunannya. Tetapi apabila ditanya tentang sesuatu hadith, beliau boleh mengingatinya semula kerana pernah ‘berinteraksi’ dengan hadith tersebut melalui pembacaan dan kajian. Inilah rahsia kehebatan beliau.

Pernah berlaku satu kisah yang melucukan di mana seorang pelajar yang sedang menyambung Phd datang buat kali pertama dalam kuliah Syeikh Syuaib. Beliau terus ke hadapan dan mencium tangan syeikh. Tiba-tiba beliau dimarahi oleh Syeikh Syuaib. Rupanya dia tidak diberitahu bahawa syeikh amat tidak suka orang bersalam sambil mencium tangannya. Malu juga penuntut tu, tapi apa nak buat, syeikh pun dah tua. Orang tua ni kita kena bersabarlah dengan gelagatnya. Beliau pernah berkata, kalau ingin menghormati saya, bukan dengan mencium tangan saya, tapi dengan mengambil ilmu dan mengamalkannya.

Ramai di kalangan muridnya adalah pensyarah universiti atau penuntut yang menyambung Master atau Phd. Mulanya terasa hairan, kenapa agaknya seorang pensyarah yang sudah ada ijazah kedoktoran (hinggakan ada yang dapat Phd dalam hadith juga belajar dengan Syeikh Syuaib) ingin datang dan duduk belajar bersama-sama pelajar lain di hadapan Syuaib al Arnaouth? Ditambah pula Syeikh Syuaib tidak ada apa-apa ijazah. Itulah sikap yang patut dicontohi oleh kita di Malaysia. Tuntutlah ilmu pada orang yang berilmu dan jangan ukur ilmu itu semata-mata dengan ijazah dan sijil. Bayangkan, pensyarah hadith tempat kami belajar di universiti rupanya sama-sama menjadi murid kepada Syuaib al Arnaouth!

Dalam mengutarakan pendapatnya dalam fiqh, beliau selalu menegaskan bahawa beliau tidak mahu digolongkan dalam mana-mana puak atau mazhab. Sebaliknya beliau gembira dengan mengikuti jalan para ahli fiqh terutama empat imam mazhab yang terkenal. Ayat yang sering beliau ungkapkan...'Alaikum Bitoriqatil Fuqaha'..hendaklah kamu melazimi jalan ahli fiqh. Ahli fiqh yang beliau maksudkan ialah para imam mazhab empat yang terkenal. Seringkali beliau memberikan pendapat berdasarkan hujah yang paling kuat di sisi beliau. Mulanya beliau akan memberikan pendapat para ulama terkenal dan kemudian beliau akan menilai kekuatan hujah dan akhirnya memberikan pendapat yang paling rajih.

Beliau sering melarang para pelajarnya daripada taksub kepada beliau. Memang para pelajar yang belajar dengannya memahami dan mereka berani membincangkan kembali pendapat Syeikh Syuaib dan saya pernah menyaksikan Syeikh Syuaib menerima teguran dan pendapat yang berbeza dengan pendapatnya kerana hujah pelajarnya itu lebih kuat. Pernah beliau berbeza pendapat tentang kisah Nabi terdahulu di mana Syeikh Syuaib lebih cenderung kepada pendapat daripada Israiliyyat (yang tidak bertentangan dengan aqidah), maka salah seorang muridnya terus mencelah dengan mengemukakan pendapat ahli tafsir terkenal di Jordan, Dr. Solah Abd. Fattah al Khalidi. Hangat juga perbincangannya. Pada minggu seterusnya, Syeikh Syuaib mengumumkan kepada semua pelajarnya bahawa beliau menarik balik pendapatnya dan mengambil pendapat yang terbaik iaitu tidak mengambil israiliyyat walaupun tidak bertentangan.

Beliau banyak menghafal syair arab dan masih mengingati apa yang dihafalnya sejak zaman remaja. Pernah kelas kami terhenti kerana mendengar beliau mengungkapkan kembali syair-syair yang telah dihafalnya bahkan syair yang dicipta beliau sendiri sempena peristiwa tertentu seperti syair yang beliau cipta semalaman kerana salah seorang gurunya ingin pergi menunaikan haji. belaiu pernah mengeluh sambil tersenyum...'kenapa guru-guru kami suruh kami menghafal terlalu banyak syair?'. Kadang-kadang beliau menguji para pelajarnya dengan soalan berkaitan arudh (syair) dan juga I’rab (nahu). Bahaya jugak duduk kat depan syeikh!

Beliau pernah berpesan supaya membeli buku-buku karya ulama lain yang popular seperti buku-buku karya Dr. Yusuf al Qaradhawi kerana beliau disifatkan sebagai seorang yang berani mengetengahkan pendapat. Beliau juga pernah berpesan supaya para pelajarnya mengambil hasil kajian Syeikh al Albani. saya sendiri pernah bertanya beliau tentang buku Silsilah (sahihah dan dhaifah) maka beliau menyarankan agar saya berpegang dengan pendapat al Albani dan beliau sering memuji al Albani kerana kesungguhan dalam mengkaji hadith.

Sepanjang saya dan para sahabat lain belajar dengan beliau, kami tidak pernah mendengar beliau mengkritik Syeikh al Albani walaupun Syeikh al Albani pernah mengkritik beliau dalam beberapa buah buku seperti Adab al Zifaf, Silsilah dan Sifat Solat al Nabi. Malangnya, segelintir ulama yang mengkagumi Syeikh al Albani telah mengulangi kritikan-kritikan ini dan menyebarkannya tanpa mereka mengiktiraf kehebatan Syuaib al Arnaouth dalam kajian hadith.

Mungkin mereka tidak tahu bahawa Syuaib al Arnaouth pernah berkerja bersama Syeikh al Albani dan membantu beliau ketika di Maktab Islami, Syria bersama-sama seorang lagi pengkaji, Abd. Qadir al Arnaouth. Mungkin mereka juga tidak sedar bahawa Syeikh al Albani pernah berterima kasih kepada Syeikh Syuaib kerana membantunya di dalam kajian sanad. Carilah di dalam Silsilah Sahihah. Ada juga yang berkata ‘Syeikh Syuaib tak salafi, jadi kita tak pergi belajar dengan dia’. Balik-balik salafi, tak salafi, salafi, tak salafi. Berpuak-puak sampai tak nak pergi kuliah untuk menimba ilmu! Rugi, alangkah ruginya sesiapa yang bersikap sebegini.

Sikap ini mungkin dibawa juga dan diamalkan di kalangan ulama Malaysia pula...ustaz tu salafi, ustaz ni tak salafi. jangan belajar dan jangan ambil pendapat ustaz yang tak salafi. Tak habis-habis berpuak dan berpecah. Mungkin orang yang mengkritik Syeikh Syuaib tidak tahu bahawa ramai ulama dari Arab Saudi memuji dan mengiktiraf hasil kajian Syeikh Syuaib. Bahkan kalau anda melihat buku Musnad Ahmad yang ditahqiq oleh Syeikh Syuaib dan para pelajarnya, anda akan dapati bahawa projek menyiapkan Musnad itu adalah hasil cadangan dan biayaan Kerajaan Arab Saudi di bawah seliaan seorang ulama terkemuka iaitu Syeikh Abdullah al Turki. Mereka yang memilih Syeikh Syuaib untuk melengkapkan kajian tersebut. Inilah pertama kali Musnad Ahmad ditahqiq lengkap setelah Muhaddith agung Mesir, Ahmad Syakir cuba menyiapkannya tetapi tidak berjaya.

Pernah salah seorang penuntut ilmu daripada Madinah yang memang salafi, datang menziarahi beliau dan mengikuti kelas bersama-sama kami. Di hujung kelas, beliau berkata pada Syeikh Syuaib 'alangkah baiknya kalau syeikh dapat datang dan menetap di Madinah'. SYeikh Syuaib hanya tersenyum. Insya Allah, sekiranya ada lagi kenangan yang terlintas di ingatan, akan saya coretkan di al-ahkam untuk sama-sama menjadi kenangan dan pengajaran.

Sumber:
Artikel berjudul Kenangan Bersama Syuaib al-Arnaouth Siri 1 & 2, karya Adlan Abdul Aziz

Jumat, Februari 08, 2008

Syeikh Abdurrahman Nashir As-Sa'di, Ulama Yang Tidak Kenal Lelah

Syeikh Abdurrahman Nashir As-Sa’di berasal dari bani Tamim. Beliau dilahirkan di Unaizah pada 12 Muharram 1307H (1886M). Ibunya meninggal ketika beliau berumur 4 tahun yang disusuli ayahnya tiga tahun kemudian.
Syeikh As-Sa’di telah menghafal Al-Qur’an dan menguasai cara pembacaannya sebelum usianya mencapai 11 tahun. Beliau kemudian dengan penuh kesabaran melakukan pencarian terhadap ilmu-ilmu syariat dengan cara belajar kepada beberapa ulama yang ada di kotanya mahupun ulama yang beliau kunjungi.
Di antara guru beliau adalah Syeikh Ibrahim bin Muhammmad bin Hasir, Syeikh Muhammad bin Abdul Karim Asy-Syabil, Syeikh Shalih bin Utsaimin (Qadhi Unaizah), Syeikh Muhammad Asy-Syinqithi dan yang lainya. Siapapun yang mengaku gurunya adalah Ibnu Taimiyah dan Ibnu Qayyim Al-Jauziyah dan ia berbicara di atas kebenaran, maka Syeikh As-Sa’dy akan menjadi seorang pelajar yang bersemangat sekali mengkaji karya-karyanya.

Sifat dan Peribadinya

Beliau perawakannya pendek, gemuk, putih kemerah-merahan, wajahnya bulat, lebat janggutnya dan berwajah tampan.
Beliau dikenal dengan kemuliaan akhlaknya, selalu tawadhu' kepada sesiapa saja, bersikap zuhud terhadap dunia, selalu menjaga kemuliaan dirinya meskipun sedikit harta yang dimilikinya. Beliau juga selalu mengucap salam kepada anak-anak dan orang-orang tua, selalu menjawab undangan, menjenguk orang sakit, mengiringi jenazah, memenuhi kebutuhan siapa saja yang meminta kepadanya.
Beliau diberi keistimewaan oleh Allah dapat menyelesaikan perkara-perkara pelik dengan mudah dan menyelesaikan perselisihan-perselisihan dengan cerdik dan bijaksana.
Karakter yang paling menonjol dari Syeikh As-Sa’di adalah kemuliaan akhlaknya. Beliau memiliki sikap yang sangat ramah terhadap siapa saja baik masih muda maupun yang lebih tua. Bila beliau berbicara dengan seseorang maka akan disesuaikan dengan kamampuan pemahamannya dan disesuaikan apa yang paling bermanfaat baginya. Syeikh As-Sa’di tidak merasa tertarik dan bahkan menjauhi gemerlapnya kehidupan dunia. Beliau tidak pernah memperhatikan kedudukan, kekuasan maupun kemewahan

Karya-Karyanya

Syeikh As-Sa'di memiliki perhatian yang besar dalam menulis, memudahkan penyebaran ilmu kepada para penuntut ilmu dan orang-orang awam. Barangsiapa menelaah kitab-kitabnya akan takjub dengan ibaratnya yang mudah dan keluasan maknanya. Beliau tidak pernah menyibukkan diri pada ilmu yang tidak bermanfaat.
Di antara karya-karya beliau ialah Tafsir Al-Qur’an (8 jilid), Hasyiah Fiqhiyah, Diwan Khutab, Al-Qawa’idul Hishan, Tanzih Ad-Din, Rad ‘Ala Al-Qashimi, Al-Haq Al-Wadih Al-Mubayyin, Bahjatu Qulub Al-Abrar, Ar-Riyadh An-Nadhirah dan lain-lain.

Wafatnya
Beliau hidup dalam keadaan merasa cukup atas nikmat Allah dan dalam kesederhanaan sampai beliau diwafatkan Allah menjelang fajar hari Khamis pada 23 Jamadilakhir 1376H (1955M) dan dimakamkan di Unaizah dengan dihadiri oleh ratusan manusia yang tidak terhitung banyaknya.
Semoga Allah meredhai dan menempatkan beliau dalam keluasan jannahNya.

Selasa, Februari 05, 2008

Syeikh Muhammad Musa Nasr

Syeikh Muhammad Musa Nasr dilahirkan di perkhemahan Balaathah di Palestin pada tahun 1374H (1954M). Beliau merupakan salah seorang murid Syeikh Al-Albani yang terkenal. Nasab beliau sampai kepada seorang sahabat Rasulullah saw, 'Auf bin Malik as-saqafi an-Nasri dari Tsaqif. Dan memulai sekolah ibtida`iyyahnya di Jericho, Palestin, I`dadiyyah di Ghowr, Jordan dan Tsanawiyyah di Zarqa, Jordan.

Kemudian beliau menuntut ilmu ke Fakulti Al-Qur`an al-KariimUniversiti Islam Madinah dan menerima gelaran sarjana dalam bidang "Qiro'aat dan `ulumul Qur'an" pada tahun 1981.

Lalu beliau pergi ke Pakistan dan kuliah di Universiti Punjab dan menerima gelaran Magister dengan predikat "Jayyid Jiddan" (Baik Sekali)dalam `ulumul Islamiyyah pada tahun 1984. Dan juga gelaran Magisterdengan wifaaq (pengakuan) dari Universiti Lahore dengan predikat "Mumtaz" (istimewa) dalam bidang "ulumul Islamiyyah dan Bahasa Arab.
Selama 3 tahun di Pakistan, beliau menghafalkan al-Qu'ran al-Kariim, beliau mendapatkan ijazah Kutubut Tis'ah dari Syeikh Atho'ullah al-Hanif. Dan ijazah Hadis dan Qiro'ah dari ulama lainnya seperti Syeikh Badi'uddin as-Sindi, ulama Hadis dari Sind.
Pada tahun 1997, beliau mendapat gelaran Doktor dengan predikat "Mumtaaz" (istimewa) dalam bidang "Tafsir dan `ulumulQur'an" dari Universiti Ummu Darmaan di Sudan.
Awal beliau mengenal Syeikh al-Albani pada awal tahun 1970-an, melalui kitab-kitab Syeikh al-Albani, seperti Sifat Sholat Nabi, at-Tahdzir as-Saajid, Silsilah Shohihah, Silsilah Dho'ifah dan lainnya. Lalu beliau safar ke Damsyik di Syria pada pertengahan 70-an dan belajar kepada Syeikh al-Albani di Maktabah Zohiriyyah. Dan ketika Syeikh al-Albani hijrah ke Jordan beliau bermulazamah kepadanya sampai Syeikh al-Albani meninggal dunia.
Syeikh al-Albani memuji beliau dan biasa mendahulukannya sebagai imam di rumahnya atau ketika safar. Dan kadang Syeikh al-Albani berkata : "bersama kami imam kami"

Dan Syeikh al-Albani biasanya mengirim kepada Syeikh Musa Nasr para penuntut ilmu untuk belajar qiro'ah dari beliau. Syeikh Abdul Aziz bin Baz juga pernah memujinya ketika mendengar qiro'ah beliau di perpustakaannya, dan berkata : "Qiro'ahmubaik, tidak diberat-beratkan dan tidak pula aniaya."
Beliau termasuk salah satu pendiri Markaz al-Imam al-Albani dan majalah al-Ashaalah. Beliau juga bertindak sebagai imam dan Khotib diMasjid As'ad bin Zuror di Amman Jordan, pertemuan dakwah dan daurah Ilmiyyah di berbagai negara.
Beliau adalah seorang yang ahli dalam bidang pengubatan Nabi, beliau biasa mengubati penyakit-penyakit spiritual seperti kesurupan, sihir, `ain, dan epilepsi. Dan beliau memiliki banyak karya tulis dalam bidang pengubatan herba. Allah telah memberi manfaat dan menyembuhkan banyak orang melalui beliau, dan ini hanya dengan izin Allah.
Selain itu, saya juga mempunyai sebuah karya tulisnya yang berjudul Bersama Nabi SAW Di Bulan Ramadan terbitan Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur, Malaysia.
Beliau mengajar tajwid, ulumul Qur'an dan tafsir di Jami'ah al-Ulumat-Tathbiqiyyah divisi Syari'ah dari tahun 1993 sampai tahun 2000.
Beliau juga biasa ikut dalam Muktamar Islamiyyah Amerika, Perancis, Indonesia, dan lain-lain.

Selasa, Januari 22, 2008

Syeikh Ali Hasan Al-Halabi

Syeikh Ali Hasan Al-Halabi merupakan seorang ulama salafi dan salah seorang murid Syeikh Al-Albani yang terkenal.

Beliau dilahirkan di Zarqa, Jordan, 29 Jamadilakhir 1380 H/1960 M. Nama sebenarnya ialah Abu Haris Ali bin Hasan bin Ali bin Abdul Hamid As-Salafi Al-Atsari.
Pendidikan dan Guru-Guru Beliau
Ayah dan abangnya berhijrah ke Jordan dari Yafa, Palestin pada tahun 1368 H/1948 M, kerana penjajahan yahudi. Beliau memulai belajar ilmu-ilmu agama di saat usia beliau belum melebihi dua puluh tahun, guru beliau yang paling menonjol adalah Al-'Allamah Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani (semoga rahmat Allah tercurah padanya), kemudian Syeikh Abdul Wadud Az-Zarazi (semoga rahmat Allah tercurah padanya) dan ulama-ulama lainnya.
Beliau berjumpa dengan gurunya iaitu Syeikh Muhammad Nasiruddin Al Albani di akhir tahun 1977 di kota Amman, Jordan. Beliau belajar pada Syeikh Al-Albani kitab Iskaalat Al-Baiul Hatsis pada tahun 1981, dan beliau juga mempelajari kitab-kitab Musthalahul Hadis lainnya.
Beliau memiliki ijazah-ijazah (pengakuan) dari sejumlah ulama, di antaranya Syeikh Badiuddin As-Sanadi, dan juga Al-'Allamah Al-Fadil Muhammad As-Salik Asa Syinqithi (semoga rahmat Allah tercurah pada mereka) dan ulama-ulama lainnya.
Pujian Ulama Terhadap Beliau
Sejumlah ulama yang terkemuka memuji beliau, di antaranya, Al-Allamah ahli hadis yang berilmu tokoh pembela sunnah, Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani (semoga rahmat Allah tercurah padanya) sebagaimana dalam kitab Silsilah Hadis As-Sahihah 2/720 tatkala Syeikh Al-Albani menjelaskan kedustaan "penghancur sunnah" Hasan Abdul Manan, beliau berkata: "...penjelasan yang luas dalam menerangkan kesalahan ucapannya dalam melemahkan hadis itu memerlukan satu karya khusus, dan ini yang tidak mungkin bagi saya lantaran keterbatasan waktu, semoga sebahagian saudara-saudara kami yang mempunyai kemampuan hebat dalam ilmu hadis ini mengarang kitab tentangnya, seperti misalnya al-Akh Ali al-Halabi."
Lihat juga Muqaddimah kitab at-Ta’liqat ar-Raudhiyyah ala ar-Raudhah an-Nadiyyah dan kitab Adabuz Zifaf cetakan Al-Maktabah Al-Islamiyyah.

Beliau juga dipuji oleh Syeikh Abdul Aziz bin Baz (semoga rahmat Allah tercurahkan padanya) dimana syeikh mengulas kitabnya: "Sesungguhnya kitabnya beraqidah dan bermanhaj salaf."

Demikian juga Syeikh Bakr Abu Zaid memuji beliau dalam kitabnya; Tahrifunnusus min Maaqod Ahlil Ahwa fil Istidlal hal 93-94.
Demikian juga Al-‘Allamah Syeikh Muqbil bin Hadi al-Wadi’i (semoga rahmat Allah tercurah padanya) memuji beliau. Syaikh Muqbil menuturkan: "Sesudah ini, aku melihat sebuah karya bagus yang berjudul Fikhul Waqi Baina An Nadhariyyah wat Tathbiq karya saudara kami Ali bin Hasan bin Abdul Hamid, saya menasihatkan agar membaca kitab itu, semoga Allah membalas kebaikan kepadanya. Syeikh Muqbil juga menukil karya Syeikh Ali Hasan ini dalam kitabnya yang berjudul Gharah al-Asrithah ala ahlil Jahli was Safsatah beliau menyebutkannya, "Saya tidak pernah mengetahui semisal ini."
Demikian juga Al-Allamah Syeikh Abdul Muhsin al-Abbad (semoga Allah menjaganya) juga memuji beliau. Dalam kitabnya yang menawan Rifqon Ahli Sunnah bi Ahli Sunnah cetakan kedua yang diperbaharui 1426H, hal. 9-8 menuturkan: "Aku juga mewasiatkan kepada para penuntut ilmu di seluruh negeri agar mengambil faedah dari para ahli ilmu yang berkecimpung dalam masalah ilmu dari kalangan ahli sunnah di negeri ini semisal murid-murid Syeikh Al-Albani di Jordani, yang mendirikan sebuah markaz yang menggunakan nama Syeikh Al-Albani sepeninggalan beliau."
Aktiviti Dakwah Beliau
Beliau salah seorang pendiri majalah Al-Ashalah yang terbit di negara Jordan, beliau salah seorang dewan redaksi dan penulis dalam majalah ini. Beliau termasuk pendiri markaz Imam Albani.
Beliau aktif menulis makalah-makalah yang terbit setiap hari di Koran Al-Muslimun yang terbit di London, dalam rubrik “as-Sunnah”, hal ini berlangsung sekitar dua tahun semenjak tanggal 18 Rabiulawal 1417.
Beliau pernah mengikuti berbagai muktamar Islam, kegiatan dakwah dan daurah ilmiah di berbagai negara, dan ini sering beliau lakukan, seperti di Amerika, Belanda, Hongaria, Kanada, Indonesia, Perancis dan negara-negara lainnya.
Beliau juga pernah dijemput di berbagai universiti di Jordan untuk berceramah dan pertemuan-pertemuan, misalnya di Universiti Jordan, Universiti Yarmuk, dan Universiti Az-Zaitunah.
Karya-Karya dan Buku-Buku Yang Telah Diteliti Beliau
Karya-karya dan buku-buku yang telah diteliti beliau lebih dari 150 judul, yang terdiri atas buku yang tidak terlalu tebal maupun yang berjilid-jilid, diantara karya beliau yang paling penting:
1. Ilmu Ushulul Bida’
2. Dirasah Ilmiyyah fi Shahih Muslim
3. Ru’yatun Waqiah fil Manahij ad-Dakwiyyah
4. An Nukatu ala Nuzhatin Nadhar
5. Ahkamus Sita

Adapun buku-buku yang diteliti beliau:
1. Mifatahu Daris Sa’adah, karya Ibnu Qayyim, 3 jilid
2. At Ta’liqat ar-Raudiyyah ala ar-Raudah an-Nadiyyah, karya Al-Albani, 3 jilid
3. Al-Baisul Hasis, karya Ibnu Katsir, 2 jilid
4. Al-Huttah fi zikri as-Shihah as-Sittah, karya Sidiq Hasan Khan
5. Ad-Daa wad Dawaa karya Ibnu Qayyim, 1 jilid

Sejumlah karya beliau ini telah diterjemahkan dalam berbagai bahasa, di antaranya, Perancis, Urdu, Indonesia, Malaysia dan lain-lain.

Senin, Desember 10, 2007

Syeikh Abdul Qadir Al-Arna'ut, Temui Rabbnya Dengan Tanda 'Husnul Khatimah'



Syeikh Abdul Qadir Al-Arna'ut rahimahullah dilahirkan di Frila, di kawasan Balkan (saat ini Kosovo, yang dihuni etnik Albania dan tengah berupaya memisahkan diri dari republik Serbia), pada tahun 1347H(1928M), kemudian hijrah bersama ayahandanya ke Damaskus saat beliau masih berusia 3 tahun. Hijrah tersebut bagi kaum Muslimin di sana merupakan upaya menyelamatkan diri dari penindasan kaum atheis komunis. Di Damaskus, ia mendapatkan suasana yang kondusif dan tinggal di sana melewati hari-hari yang diberkahi. Namun demikian, beliau pun terus menjaga hubungan dakwahnya dengan negeri asalnya.

Beliau dikenal dengan nama Abdul Qadir al-Arna`uth. Hanya saja, nama aslinya dalam identitas diri adalah Qadri Shauqel Abdoe. Al-Arna`uth merupakan penisbatan yang diberikan para khalifah Utsmaniah kepada para penduduk di pinggiran negara Albania.

Perkembangan Ilmiah Dan Guru-Gurunya
Syeikh al-Arna`uth tumbuh di Damaskus sedangkan ayahandanya adalah seorang rakyat biasa yang mencintai ilmu. Ia menyerahkan al-Arna`uth kecil kepada beberapa pengajian Syaikh. Di awal pertumbuhannya, ia belajar Mabadi` al-Funun kepada Syaikh Shubhi al-‘Aththar dan Sulaiman Ghawidji al-Albani (ayahanda syaikh Wahbi) di perkampungan Arna`uth di Damaskus. Kemudian ia bekerja sebagai tukang jam di kelontong milik Syaikh Sa’id al-Ahmar di kampung Emara. Syaikh al-Ahmar ini merupakan seorang ulama jebolan universitas al-Azhar. Al-Ahmar kagum dengan kecerdasan al-Arna`uth, lalu berkata kepada ayahandanya, “Anakmu ini harus menjadi seorang penuntut ilmu.” Karena pesan itu, al-Arna`uth bergabung dengan pengajian Syaikh Shalih al-Farfur di Jami’ Umawi. Para rekannya ketika itu adalah Syaikh Abdur Razzaq al-Halabi, Ramzi al-Bazm, Adib al-Kallas dan Syu’aib al-Arna`uth (Peneliti hadits terkenal juga).
Melihat Syaikh kita ini amat menonjol dalam membaca al-Qur`an sesuai dengan ilmu tajwidnya, maka ia pun membacakan kepada para temannya tersebut dan mengajarkan mereka ilmu tajwid. Kemudian ia terus meningkatkan keilmuannya hingga membaca di hadapan Syaikh al-Qurra`, Mahmud Faiz ad-Dir’athani dan mengkhatamkan bacaan al-Qur`an ala Qira`at Hafsh. Gurunya ini amat suka dengan bacaan dan makhraj Syaikh kita yang demikian bagus. Suatu hari ia berkata kepadanya, “Bacaanmu lancar.” Gurunya itu berupaya agar ia terus bersamanya untuk menggabungkan Qira`at, namun Syaikh kita lebih memilih untuk meninggalkan tempat mengaji itu dan menimba ilmu hadits.
Perlu disinggung di sini, sebagian orang yang memuat biografi Syaikh kita ini sering menyebutkan bahwa ia belajar dengan Syaikh Abdur Razzaq al-Halabi. Ini tidak benar, sebab mereka berdua adalah berteman sejak awal menuntut ilmu.
Syeikh kita tidak meraih satu pun tanda tamat, yang dikenal di zaman kontemporer ini dengan ijazah, selain ijazah kelas 5 Ibtidaiyah dari Madrasah al-Is’af al-Khairi di mana beliau belajar di madrasah al-Adab al-Islami selama dua tahun.
Syeikh kita terus menuntut ilmu, muthala’ah dan berdakwah. Allah SWT menganugerahkannya hafalan yang kuat sehingga dapat digunakannya untuk menerima ilmu dan menghafal. Beliau menggunakan waktu selama di Dar al-Maktab al-Islami milik Syaikh Zuhair asy-Syawis untuk mengambil manfaat dengan mendampingi al-‘Allamah Muhammad Nashiruddin al-Albani rah, Syu’aib al-Arna`uth dan ulama selain keduanya. Beliau juga mengambil manfaat dari hubungannya dengan Syaikh as-Salifiyyin di Syam, Muhammad Bahjat al-Baithar, yang dikenal di semananjung Syam, Hijaz dan Nejd.
Di akhir hayatnya, beliau mendapatkan sebagian ijazah, di antaranya dari Abdul Ghani ad-Daqir dan Syaikh Abdullah bin Abdul Aziz bin ‘Uqail Tadija.

Manhaj Salafi

Di akhir masa belajarnya dengan Syaikh Shalih Farfur terjadi sedikit masalah di antara keduanya. Intinya, beliau disidang karena dinilai melakukan pelanggaran, yaitu memiliki buku al-Wabil ash-Shayyib karya Ibn al-Qayyim.

Bertanya Syaikh Farfur:Untuk apa kitab itu (maksudnya wabilushShayyib)

Al arna'uth: Aku membaca pada mukadimahnnya terdapat seratus faidahbeserta rinciannya

Farfur berkata: Kamu tahu Ibnul Qayyim itu muridnya siapa?

Al arna'uth: murid Ibnu taymiyah

Farfur:Bagaimana mungkin kita membaca buku2 ibnu Taymiyah?! Pergi danbawa kawanmu-yakni Syaikh Syu'aib Al Arna'uth.

Karenanya, Syaikh kita ini diusir dari pengajian karena dituduh menganut paham ‘Wahabi.’ Para temannya pun ikut mengisolirnya. Label ‘Wahabi’ di Damaskus kala itu merupakan tuduhan paling keji yang dilekatkan kepada seseorang bahkan setara dengan kata ‘Zindiq.’!! (Na’udzu billah Min Dzalik).

Ketika itu, Syaikh kita ini belum mengetahui sesuatu pun tentang ‘Wahabiah.’ Akan tetapi setelah kejadian itu dan pergelutan dininya dengan ilmu hadits, terutama setelah mempelajari dan menghafal shahih Muslim serta mendapatkan arahan yang baik dari Syaikh yang diberi usia panjang, Abdurrahman Albani –hafizhahullah-, maka hal itu merupakan sebab langsung perubahannya menjadi seorang Salafi, bahkan ia kemudian menjadi bagian dari kepemimpinannya dan namanya menggaung di seantero Dunia Islam, apalagi di bidang ilmu hadits. Kiranya, sepeninggal Syaikh al-Albani, belum ada ulama yang lebih besar pengabdiannya terhadap ilmu hadits dari syaikh kita ini. Hingga akhirnya, nama beliau diusulkan untuk meraih penghargaan Raja Faishal kategori pengabdian terhadap Islam.
Pekerjaan Dan Rutinnya
Syaikh kita ini dilimpahi tugas mengimami dan berkhutbah di Jami’ al-Arna`uth di awal usia 20-an. Di sana beliau berkenalan dengan tetangganya, Syaikh al-Albani rah namun belum sempat terjadi kontak ilmiah ketika itu.
Kemudian bersama sejumlah para dermawan, beliau mendirikan Jami’ Umar bin al-Khaththab di kawasan al-Qadam, selatan Damaskus. Di sana, beliau mengimami dan berkhutbah selama sepuluh tahun. Kemudian juga menjadi khatib di Jami’ al-Ishlah di kawasan ad-Dahadil selama sepuluh tahun, kemudian Jami’ al-Muhammadi di al-Muzzah selama delapan tahun. Di sana, pada tahun 1415 beliau berhenti berkhutbah.
Sedangkan dalam bidang pengajaran, maka beliau telah memulainya dengan di pengajian syaikhnya, Shalih al-Farfur dalam ilmu tajwid sebagaimana telah dipaparkan di atas. Kemudian mengajarkan ilmu-ilmu al-Qur`an dan hadits di madrasah al-Is’af al-Khairi -dimana beliau tamat- antara tahun 1373-1380.

Pada tahun 1381, beliau pindah ke al-Ma’had al-‘Arabi al-Islami sebagai pengajar al-Qur`an dan fiqih dan tetap mengajar di sejumlah Ma’had ilmiah di Damaskus hingga sekitar dua tahun, tepatnya di Ma’had al-Aminiah.
Dengan begitu, total masa belajar dengan menimba ilmu di bidang pengajaran, menjadi imam dan khatib beliau jalani selama 50 tahun. Semua itu beliau lakukan dengan mengharap pahala dari Allah SWT semata.
Perlu diketahui, ‘Allamah Syam, Syaikh Muhammad Bahjat al-Baithar sebelumnya telah menyerahkan tugas mengimami Jami’ asy-Syuriji di al-Maedan kepada Syaikh kita, demikian juga dengan mengajar. Ini merupakan rekomendasi ilmiah tertinggi kepada syaikh kita, al-Arna`uth.
Beliau juga diangkat sebagai delegasi oleh Samahah asy-Syaikh Abdul Aziz bin Baz rah ke kawasan Balkan untuk berdakwah sejak empat puluh lima tahun lalu. Hal itu terjadi manakala keduanya berjumpa di Masjid Nabawi. Syaikh Bin Baz tertarik dengan ceramah yang disampaikannya dan merasa yakin bahwa ia menguasai bahasa Albania dengan baik.

Syaikh kita, al-Arna`uth aktif memberikan fatwa kepada masyarakat dan ikut memberikan solusi bagi permasalahan mereka. Tidak ada orang yang bisa menandingi beliau ketika itu selain Samahah asy-Syaikh Bin Baz. Semua orang dari berbagai penjuru Suriah mengambil fatwa darinya, terutama dalam masalah Talak di mana beliau berfatwa sesuai dengan pendapat Syaikhul Islam, Ibn Taimiah. Beliau terus berfatwa untuk seluruh lapisan masyarakat hingga beberapa bulan menjelang wafatnya.

Dapat dikatakan di sini, bahwa pintunya selalu terbuka buat para penuntut ilmu, sampai-sampai beliau tidak bisa mengatur waktunya dengan orang-orang yang berkepentingan dengannya.

Beliau juga sering bepergian untuk berdakwah, menyampaikan ceramah dan mengikuti berbagai seminar ke berbagai negara. Beliau memiliki hubungan yang kontinyu dengan para ulama kerajaan Arab Saudi dan lainnya. Aktifitas Ilmiahnya Beliau tidak terlalu konsern dengan dunia karya tulis. Di antara risalahnya yang paling masyhur adalah al-Wajiz Fi Manhaj as-Salaf ash-Shalih Wa Washaya Nabawiah. Namun Syaikh kita ini dikenal dan tersohor dengan berbagai Tahqiq-nya terhadap sejumlah buku. Bahkan beliau terrmasuk orang yang banyak melakukan hal itu di mana beliau telah menahqiq lebih dari 60 buku dalam berbagai disiplin ilmu keislaman. Barangkali di antara buku paling masyhur yang dikeluarkannya sejak 40 tahun lalu adalah Jami’ al-Ushul karya Ibn al-Atsir dalam 15 jilid. Buku itu hingga saat ini masih menjadi rujukan dan ensiklopedia cetak paling penting yang dicetak dan melayani ilmu hadits. Banyak para peneliti menukil putusan hadits yang beliau keluarkan di sana. Kitab inilah yang menjadikan Syaikh kita lebih dominan di bidang hadits.
Amal-Amal Beliau

Syaikh menjabat Imam dan khatib di masjid jami Al arna'uth pada usiasekitar 20 tahun. Saat itu beliau dikenal oleh tetangga beliau SyaikhAl-albani tetapi belum ada hubungan ilmiah saat itu.Perlu diketahui bahwa alamatusy syams Syaikh Muhammad Bahjat Baitharrahimahullah pernah menemuinya ketika menjabat sebagai Imam danpengajar di masjid Jami' As syurbuji di Maidan, hal ini adalahtazkiah ilmiah yang tinggi pada beliau.Sebagaimana samahatusy Syaikh Abdul Aziz bin Baz rahimahullahmengutusnya untuk berdakwah di balkan sejak empat puluh lima tahunlalu. Hal itu ketika beliau bertemu di masjid nabawi.

Maka Syaikh takjub dengan perkataannya dan kemampuannya berbicara dalam bahasa albania.Syaikh Al Arna'uth sebagai mufti bagi manusia dan membuka pintukesulitan2 mereka, yang paling utama diantara mereka adalah syaikhbin Baz. Sampai bertanya padanya orang2 dari negeri suriah, terutamadalam hal thalaq, karena beliau menjawab menurut madzhab syaikhulIslam ibnu taymiyah.beliau turut pula safar dalam rangka da'wah, menghadiri ceramah umum,dan muktamar ke berbagai negara, serta mnejalin hubungan dengan paraulama saudi arabia.
Karya-Karya Ilmiah
Diantara karya syeikh yang terkenal adalah Al Wajiz Fi Manhaj Salafus Shalih Walwa Washaya Nabawiyah. Beliau terkenal dengan tahqiq dan tashhih(penshahihan hadits)nya terhadap berbagai kitab. Beliau lebih dari 60 kitab dari berbagai ilmu islam, yang paling terkenaladalah yang telah terbit sejak 40 tahun lalu kitab Jami'ul ushulkarya ibnu Atsir sebanya 15 jilid. Kitab ini adalah peninggalanterpenting dan rujukan utama dalam ilmu hadits, banyak 'ulama danpenelaah menukil dari kesimpulan beliau disana. Kitab inilah yangmenjadikan beliau sangt terkenal dalam bidang hadits.Kitab lain yang terkenal seperti tahqiq terhadap Zaadul Ma'ad bersama Syaikh Syu'aib Arnauth.Selain itu tahqiq kitab seperti Al Adzkar AnNawawiyah, Zaadulmusayyar fil ilmi tafsir, Ghayatul muntaha, Al mubdi' Syarhul Muqni',Raudhatuth Thalibin, Jalaa'ul Afham, Misykatul mashaabih, Al kaafiilil muwaffiq, Raf'ul Malaam an aimmatil a'lam karya ibnu taymiyah,Mukhtashar Minhajul Qashidin, Fathul majid, Syarh Tsalatsatul musnad,Mukhtashar syu'abul iman, Al Furqan karya ibnu Taymiyah, dan banyaklagi.
Beliau juga banyak memberikan pengantar pada sejumlah buku, di antaranya Jamharah al-Ajza` al-Haditsiah.
Sifat Peribadi dan Akhlaknya
Syaikh kita berkulit putih kemerahan, bermata biru, perang, agak tinggi dan tegap. Hal ini karena beliau mantan atlet di masa mudanya. Allah menjaga kesehatannya secara umum hingga malam wafatnya. Hanya saja, patah kaki yang dideritanya yang mempengaruhi kedua lututnya mengharuskannya menjalani operasi penggantian kedua sendi lutut setelah sekian tahun menderita. Lalu di akhir umurnya, beliau mengalami semacam ‘stroke’ ringan yang berpengaruh bagi wajahnya.

Syaikh al-Arna`uth juga sosok yang selalu ceria, pandai beranekdot dan berkelakar. Di antara sifat utamanya, ia tidak mengenal kata takabur dan tidak memandang dirinya beruntung. Secara fitrah, ia amat tawadhu’ dan ilmu yang dimilikinya menambah ia semakin tawadhu’. Dalam tanda tangan yang dibubuhkannya dan di sisi namanya, ia selalu menulis, “Hamba yang faqir kepada Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Kuasa, Abdul Qadir al-Arna`uth, Khadim (Pengabdi) ilmu hadits di Damaskus.”
Sekalipun demikian, beliau seorang yang kuat dan pemberani dalam menyatakan kebenaran dan membelanya. Banyak sekali sikap yang menunjukkan kegigihannya dalam membela as-Sunnah, menentang bid’ah dan kemungkaran para pelakunya.
Beliau juga seorang yang dermawan, pandai bergaul dengan masyarakat, selalu menghadiri undangan dan momen-momen yang diadakan mereka. Hanya saja, di antara perbedaannya dengan banyak tuan guru, bahwa beliau hampir tidak pernah walau sedetik pun membuang waktunya tanpa meminta petunjuk dan nasehat. Begitu duduk, ia dengan suaranya yang lantang dan fasih berkata, “Fulan dan Fulan meriwayatkan dari Abu Hurairah ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda….” Lalu beliau mengetengahkan sejumlah hadits yang sesuai dengan kondisi. Semua itu dibacanya dari hafalannya yang jitu, meriwayatkannya secara harfiah, bukan makna, dengan begitu fasih, bukan dengan mengulang-ulang atau terbata-bata.

Perkataan Para Ulama
Syaikh Abdurrahman Syaghur memuji beliau seperti Al Albani .Hanya beliau tidak sepakat terhadap permasalahan ijtihadiyah seputaremas melingkar yang difatwakan Al albani dan beberapa masalah ijtihadiyah lainnya. tetapi ini dalam perkara ilmu, dalam masalah hati, beliau sangat mencintai dan memuliakan syaikh Al albani, begitupula syaikh Nashir Al albani mencintai dan memuliakannya.
Terlihat Syaiklh al Albani membantahnya dengan keras, maka hal ini- yaa akhi-thariqah beliau yang terkenal dalam membela al haq. jika berziarah ke Urdun, beliau berziarah ke Syaikh Nashir AlAlbani, dan Syaikh Al Albani begitu juga, bahkan salah seorang tsiqat mengatakan bahwa syaikh Al albani ditanya kepada siapa akan hadits setelah beliau, beliau menjawab: Syaikh Abdul Qadir al-Arna'uth.

Wafatnya Dengan Tanda 'Husnul Khatimah'


Beliau wafat di Damaskus, pada pagi Jumaat, 13 Syawal 1415 H sesuai kalender Suriah dan Ummul Qura, di Arab Saudi, atau 14 Syawwal berdasarkan ru’yah hilal di Arab Saudi.

Muhammad, anak Syaikh Abdul Qadir al-Arna`uth berkata, “Syaikh kita kemarin, Kamis, masih segar bugar, kemudian ia tidur. Tatkala ibunda saya hendak membangunkannya untuk shalat fajar, ia tidak menyahut. Kemudian ia menggerak-gerakkannya namun mendapatinya telah menghembuskan nafasnya yang terakhir sementara keningnya tampak berpeluh. Tidak ada keluarganya yang merasakan firasat apapun terhadapnya. Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji’un.”

Selepas solat Jumaat di Jami’ Zainal ‘Abidin, di jalan al-Maedan, beliau disolati dengan imam Syaikhul Qurra` di Syam, Syaikh Karim Rajih –hafizhahullah.- Sebelum solat, Jami’ tersebut telah disesaki jemaah. Demikian pula, jalan-jalan penuh sesak padahal suhu udara amat dingin. Sudah lama sekali, Damaskus belum pernah lagi menyaksikan suasana jenazah yang dihadiri ribuan orang seperti itu.

Kita memohon kepada Allah, semoga Syaikh kita mendapatkan Husnul Khatimah. Semoga di antara yang menjadi indikasinya, beliau wafat setelah bulan Ramadhan, dengan peluh yang tampak di kening, di hari Jum’at dan wafat dengan penuh ketegaran, kemuliaan dan kemantapan sekalipun beberapa waktu sebelum ajalnya, ia menghadapi banyak tekanan dan gangguan. Kita memohon kepada Allah agar menaungi beliau dengan rahmat-Nya, menggantikan bagi umat ini orang-orang semisalnya, serta meringankan penderitaan yang dialami keluarga, para murid dan handai taulannya. Sesungguhnya Dia Maha Pemberi Lagi Maha Mulia.

Semoga Allah merahmati syaikh kita dan menempatkannya di surganya nan maha luas.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 Tanggapan:

Posting Komentar

Item Reviewed: Syeikh Muhammad Al-Amin Asy-Syinqithi, Pakar Dalam Ilmu Tafsir Rating: 5 Reviewed By: M Imron Pribadi